Visningar: 0
Den 21 december 2019 hölls ett F18 World Council med ordförande för de nationella klassförbunden. Vi röstade om budget för 2020 och att EM 2021 ska gå i Lake Garda. Därutöver röstade vi om 4 regelförändringar som träder i kraft redan 2020 (http://www.f18-international.org/class-managem…/…/proposals/):
1) Minimivikten på plattformen på 130kg skippas och istället bara ha minimivikt på 180kg på hela båten.
2) Det ska vara tillåter att öppna luckorna till skroven mellan racen (vilket alla gör ändå).
3) Det ska vara tillåtet att ändra riggspänningen m.m. mellan racen, men INTE under racen (för att slippa fördyrande lösningar för att kunna ändra riggspänningen snabbt under race).
4) Fäste till kompass ska ses som en del av båten.
Därutöver röstade WC ja till att fortsätta analysera ett förslag att tillåta att fockens halshorn får sättas lägre än punkten där bridle-wires möter förstaget (som på Tornado). Syftet med att tillåta det är att stoppa utvecklingen där förstaget förlängs och bridle-vinkeln blir större och större vilket skapar enorma påfrestningar på skroven och som gör gamla båtar mindre konkurrenskraftiga. Förslaget kan tidigast bli verklighet 2022, så det finns tid att köra slut på befintliga fockar om man vill byta upp sig när regeländringen slår igenom.
The proposal is to decide in principle to remove rule C.10.3(b)(2) by December 2021.
The objective of the proposal is to remove the interdependency of the position of the jib tack and the apex of the (forestay) bridle wire. Removing this interdependency will allow the apex of the bridle wire to be placed higher without changing the position of the jib tack. Moving the apex of the bridle up reduces the loads that are exercised by the bridles on the forward section of the hulls, a critical area in boat construction.